کد مطلب:141864 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

انتقال شهید به خیمه شهدا
برای انتقال بدن مطهر علی، امام جوانان اهل بیت را این گونه امر فرمود: «احملوا اخاكم؛ برادرتان را حمل كنید» آنها همه رفتند تا بدن مبارك علی را آورده، در برابر خیمه هایی كه محل رزم آنها بود بگذارند. [1] .

پس از آن بانوان خانه وحی از خیمه ها بیرون دویدند و نظاره كردند كه چگونه علی بر روی دست جوانان، در حالی كه به خون آغشته بود، و بر اثر شمشیر و نیزه قطعه قطعه شده بود، به سوی خیمه گاه حمل می شود. همه با دل های سوخته و گیسوان افشان و ناله هایی كه تا ملكوت می رفت به استقبال او آمده بودند. پیشاپیش همه عقیله بنی هاشم زینب كبری علیهاالسلام قرار داشت. او فریادزنان و ناله كنان جلو آمده [2] فریاد می زد: «یا اخاه! یا اخاه! وای برادرم! وای برادرم!» او آمد و خود را بر نعش علی انداخت. امام به سوی خواهر آمد، دست او را گرفت و به سوی خیمه گاه روانه كرد و بعد از آن از خیمه گاه بیرون شده به جوانان اهل بیت فرمود: «احملوا اخاكم؛ برادرتان را حمل كنید» جوانان علی را از قتلگاهش برداشتند و در برابر خیمه گاه بر زمین نهادند. [3] .

در زیارت ناحیه مقدسه قاتل حضرت علی اكبر، «مرة بن منقذ بن نعمان عبدی لیثی» مورد لعن امام قرار گرفته است. عبارت ناحیه این است: «... حكم الله علی قاتلك مرة بن منقذ بن نعمان العبدی، لعنه الله و أخزاه و من شرك فی قتلك و كان علیك ظهیرا؛ [4] خدا خود حكم كند بر قاتل تو، مرة بن منقذ بن نعمان عبدی لیثی، او را خداوند لعنت كند و ذلیلش سازد و هر كه در كشتن شما شریك شد و یاور آنها بود، خداوند جهنم را به آنها بچشاند كه چه بدجایگاهی است».


درسی كه می توان گرفت: وای بر قومی كه مورد لعن امام قرار گرفته اند! زبان امام «لسان الله»، دست او «ید الله»، چشم او «عین الله»، گوش او «اذن الله»، و چهره اش «وجه الله» است؛ در یك كلام، او آینه تمام نمای الهی و خواسته او همان خواسته خداوند، و نفرت او نفرت خداوند است؛ چرا كه اراده و مشیت او عین اراده پروردگار است. اگر امام دوری قومی را از رحمت خداوند طلب كرد، به حقیقت آنها از رحمت او برای همیشه دور خواهند بود.


[1] الارشاد، ج 2، ص 107؛ تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 447.

[2] مقتل الحسين مقرم، ص 324.

[3] تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 446 - 447.

[4] اقبال الاعمال، ج 3، ص 74.